De woeste weg forum logo
Het is momenteel Di Apr 16, 2024 8:45 pm

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 65  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 4:05 pm 
Offline

Geregistreerd: Di Okt 09, 2012 9:54 am
Berichten: 47


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 4:54 pm 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Di Dec 18, 2012 10:53 am
Berichten: 14
Al die lange lappen tekst vind ik ontzettend vermoeiend.
Aan de vrucht zal men de boom herkennen, simpel.

De vrucht van de Geest is zoals beschreven staat in Galaten 5:22 ''Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.''

Als die vrucht niet gevonden wordt ga ik me afvragen of de boom wel goed is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 5:02 pm 
Daar sluit ik me helemaal bij aan Rachel! Ik zit ook niet te wachten op die ellenlange lappen met tekst, waarvan ik dan denk: dat kun je toch ook in twee alinea's opschrijven? Langere tekst maakt het alleen maar moeilijker, vooral als er dan ook nog met "schreeuwerige lettergrootte's" geschreven wordt. Maar met zoals jij de vrucht omschrijft ben ik het eens!


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 5:05 pm 
Offline
Moderator

Geregistreerd: Ma Okt 08, 2012 9:43 am
Berichten: 24


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 5:55 pm 
Offline

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 8:21 pm
Berichten: 39


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 7:24 pm 
Offline
Moderator

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 11:42 am
Berichten: 36
Beste Berea,

Hartelijk dank dat u de moeite hebt willen nemen zo uitgebreid te antwoorden.
Dat we het wat de leerstukken niet met elkaar eens zijn zullen we allebei ten volle beseffen, om dan ook weer op elk punt in te gaan lijkt me niet echt zinvol (ook niet voor dit forum, de discussie is al erg uitgebreid denk ik) dit zeg ik niet om me er van af te maken, oh nee zeer zeker niet en ben ook best bereid om event via een de mail verder hier over te praten, maar dit wil ik u toch nog zeggen, ik hoop dat u ook veel zult lezen en onderzoeken en dan bedoel ik met name de oudvaders.
Ik moet u eerlijk zeggen dat ik daar vaak mijn hart in verklaard mag vinden, zij schrijven soms precies wat ik ook heb mogen beleven(niet om met mezelf te komen, maar ik hoop dat we samen Zijn Eer op het oog mogen hebben, want we zijn vaak van die eigen bedoelers!) Maar zoals ik u al schreef en terug ziende oh ik zou u veel kunnen verhalen van het geen ik mee gemaakt heb die jaren dat ik gebukt ging onder het pak van zonder en schuld en ik ben wel eens bang, niet alleen bang maar ik hoor dat ook, dat men tegenwoordig het liefst dat maar wil horen, oh Berea gelukkig ziet u ook wel dat dat nog alles tekort is en u zegt ook dat u alleen Rust in Hem kunt vinden(of gevonden heeft)
En weet u wat ook een manko van deze tijd is…als we hier maar veel over spreken of veel spreken van vertwijfelingen, aanvechtingen enz…dan worden we wel geloofd…nou...dat heeft hij/zij niet van zichzelf…je kunt wel zien dat dat waar is…komt zo iemand dan te sterven dat wordt hij al snel in de hemel “gezet” Heb echt de laatste jaren vele malen gehoord dat door dominees van de GGinN mensen (met eerbied gesproken)”binnen” zijn gezet, waar zelfs de familie, vrienden enz. nooit van gehoord had, vader of moeder had NOOIT wat verteld, maar de ds had te zien gekregen dat moeder of vader goed heen was gegaan…OH DAT IS TOCH LEVENS GEVAARLIJK en dat soort dingen ga je krijgen als je het leven onder de wet stelt.
Maar als je mag of durft te gaan spreken wie Hij nu voor je geworden is, ja als je mag staan in de Vrijheid in Christus..oh dan wordt je gelijk voor verdacht gehouden…want wie leert dat nu nog kennen???
Weet je wat Luther zegt..met de leer der Rechtvaardigmaking staat en valt de kerk.
Ik weet niet of u de verklaring van de Galatenbrief van Luther heeft…maar ga die maar eens lezen…en lees wat hij in zijn voorwoorden schreef…over de vermenging van wet en Evangelie…oh hij is daar zo helder in…en daarom beste Berea…ik begrijp uw beste bedoelingen echt!! Ik heb ook jaren hieronder gedoold, maar ik kan het echt niet anders zien..OOK VAN UIT DE SCHRIFT, dat IN CHRISTUS, ja in de BEWUSTE geloofsvereniging met Christus HET LEVEN ligt, daar pas ligt de rust in en krijgt de ziel Vrede met God in zijn hart. Oh en stel dat het nu wel waar was wat u zegt…wat voor troost, wat voor rust, wat voor nut zou dat hebben…waarom toch die derde weg??? Echt hoor we zijn dood OF levend …we zijn buiten Christus of in Hem gewassen en gereinigd!!
Daarom nogmaals met ernst zeg ik u ga de wet niet met Het Evangelie vermengen dat deden de ouden ook echt niet. Luther waarschuwt daar herhaaldelijk voor …ook zeker in Gods Woord lees je daar niet van!!! Kan hij meteen alles al op zijn plek zetten en verwoorden…oh nee bij de een zal het duidelijker zijn als bij de ander, zelf mocht ik ook pas na jaren de woorden van de zaken hebben en er is zeker een opwas in het genadeleven… er is een kennen en een vervolgen te kennen…daar zijn we het ook wel over eens…
Ik geloof ook dat er veel begripsverwarring is, maar ik blijf erbij dat als we veel in de oudvaders gaan lezen…en we mogen ze gaan verstaan dat de Heere ons verstand ook wil verlichten.
Ik vrees ook dat de goede bakers weinig in getal zijn...wie is er nog eerlijk ook in de omgang?...wie separeert er nog?
Ik weet wel het beste onderwijs is Gods Woord, maar vroeger gingen de mensen eerlijk met elkaar om en legden ze maar zo niet de handen op...en dat heb ik helaas helaas vele malen mee gemaakt en gehoord!!!

Nogmaals ik sta open voor kritiek of ook voor verdere discussie maar misschien beter via een persoonlijke mail.
En laten we ook niet voor ons zelf gaan strijden maar mocht het zijn dat we ZIjn eer zouden bedoelen.

Hartelijke groeten hoor !

Jaeth


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 7:36 pm 
Offline

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 8:21 pm
Berichten: 39
Beste Jaeth,
Is het niet beter om dit op het forum te behandelen.
Ik vind dat Berea het zegt zoals ik het ook zie daar is toch dit discussieforum voor?
We mogen daar toch openlijk over praten,en ik ben heel benieuwd naar u antwoorden nav de vragen die Berea u stelde.
Hg Titus,en ik hoop u nog steeds te spreken!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 10:40 pm 
Offline
Moderator

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 11:42 am
Berichten: 36


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2012 11:12 pm 
Offline

Geregistreerd: Di Dec 11, 2012 8:48 am
Berichten: 48


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Dec 24, 2012 9:50 am 
Nou zeg, wat een lappen tekst zeg. Calvijn zegt in zijn voorwoord van zijn uitlegging van zijn Romeinenbrief dat in de beknoptheid de schoonheid van de uitlegger zit. Daar kan ik me van harte bij aansluiten, dan geef je ook blijk van dat je weet wat belangrijk is in dit leerstuk. Naar mijn mening is het veel vruchtbaarder om te weerleggen in plaats van rond te leiden.
In dit forumtopic wordt erg de nadruk gelegd op het werk van de Heilige Geest. Het gevaar is hierbij dat je van dat werk van de Heilige Geest je grond van zaligheid maakt. Dat noem ik de Heilige Geest bedroeven, want de Heilige Geest wijst heen naar Christus, Hij snijdt de onvruchtbare takken af:
- het eigen ik
- eigengerechtigheid
- het werk van de Heilige Geest in jou verdenken als iets wat de duivel als een engel des lichts doet
- hooggevoeligheid wat geestelijke zaken betreft
- door grote beproevingen willen gaan
- enzovoorts

...en legt op die noodzakelijke wond die ontstaat direct de zalf neer van "rustig maar, Christus is voor je gestorven".
Ik denk hierbij aan David en Petrus. Toen Nathan tegen David zei "Gij zijt die man!" in 2 Samuël 12 vers 7, gaat het nog 5 verzen door met bestraffingen en aankondigingen van straffen die over David komen zouden. Dat was een noodzakelijke wond, als die onvruchtbare tak niet was afgesneden dan was David nog verder afgeweken. "Toen zeide David tot Nathan: Ik heb gezondigd tegen den HEERE. En Nathan zeide tot David: De HEERE heeft ook uw zonde weggenomen; gij zult niet sterven". Hier zie je dat er direct zalf op Davids noodzakelijke wond gelegd wordt.
Lukas 22 vers 61: "En de Heere Zich omkerende, zag Petrus aan; en Petrus werd indachtig het woord des Heeren, hoe Hij hem gezegd had: Eer de haan zal gekraaid hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen". In die blik van Jezus lag: "kijk, dit bedoelde ik nou" maar ook: "Ik ga voor je lijden". Je ziet hier weer dat er direct zalf op de noodzakelijke zojuist aangebrachte wond wordt gelegd van: "rustig maar, ik ga voor je lijden". De Heidelbergse Catechismus leert: Ellende, verlossing, dankbaarheid. Dat valt op het voorbeeld van David en Petrus terug te leiden. Als je soortgelijk mag ervaren, dan ben je gelukkig. Vers 62: "en Petrus naar buiten gaande, weende bitterlijk". Maar de zalf was alreeds op zijn wond gesmeerd.


Omhoog
  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 65  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
Vertaald door phpBBservice.nl.