De woeste weg forum logo
Het is momenteel Do Mrt 28, 2024 2:18 pm

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 65  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 5:09 pm 
Offline

Geregistreerd: Di Okt 09, 2012 9:54 am
Berichten: 47


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 6:23 pm 
Offline

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 9:23 am
Berichten: 21
Er zou sprake van een misverstand kunnen zijn. Dan is het goed wanneer e.e.a. verhelderd wordt. Ik geef hier het verloop van de discussie weer:

Inderdaad schreef ik dat "bedroefd zijn om der bijeenkomsten wil" een niet Schriftuurlijke zaak is. Dat was n.a.v. een debat met DJK waarin hij deze uitdrukking ter sprake bracht en deze aanwendde om zijn situatie weer te geven. Daarop schreef ik dus dat dit verstoken blijven van de opgang onder de bediening van het Woord niet naar de Schriften is.

Daarop schreef u uw bijdrage. Ik heb inderdaad gedacht dat u dit schreef om het 'thuisblijven' te verdedigen. Als ik u daarmee onrecht deed, omdat u dit niet zo bedoelde, neem ik mijn woorden uiteraard terug.

Ik hoop dat e.e.a. zo is rechtgezet.

Het zich beroepen op een Bijbeltekst/Bijbelgedeelte is een zaak van grote zorgvuldigheid. Het gevaar is dat op de klank af wordt geciteerd en dat men meent steun voor een opvatting te vinden in het Woord van God, terwijl een tekst exegetisch een andere betekenis heeft. Ik ben blij dat u dit gevaar onderkent.

Overigens, een Bijbeltekst of Bijbelse uitdrukking kan eenvoudig 'online' worden geraadpleegd. Ik wist dat de tekst in de Bijbel stond en was er tegelijkertijd heel zeker van dat deze niet misbruikt mag worden voor het 'thuisblijven.' Dat heb ik glashelder willen beweren, wellicht iets te haastig en daardoor niet zorgvuldig genoeg.

Uiteraard reageer ik zoals beloofd nog op uw eerdere bijdrage, daar heb ik iets meer tijd voor nodig. Eind van de week moet wel lukken!

_________________
"Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden." (Luk. 9 : 56a)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 6:37 pm 
Offline

Geregistreerd: Di Okt 09, 2012 9:54 am
Berichten: 47
Chr. Hovius

u weet best dat ik in het bericht Ma Nov 19, 2012 12:54 aan u, een tekst citeer die juist... tegen het thuisblijven is...
het kan zijn omdat u deze nog niet heeft beantwoord, het uw helderheid in reageren beïnvloed.

Gr.
D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 8:20 pm 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Ma Nov 19, 2012 4:28 pm
Berichten: 10
Vrienden,

De afgelopen week heb ik zowel het boekje van ds. Kort alsook het tegenschrift van de heer Bunt gelezen. Laat ik eerlijk zeggen dat ik meet scepsis begon te lezen in het boekje van ds. Kort, aangezien de preken die ik van hem heb gehoord, vrijwel nauwelijks te verstaan zijn. (En dan bedoel ik gewoon letterlijk; hij praat zo snel en hard en slikt vele woorden in, dat ik werkelijk een groot deel van de preken niet kon volgen.) En aangezien predikanten die last hebben van een preekstem doorgaans op een wijze prediken die ds. Kort in zijn boekje nu juist bekritiseerd, was ik erg sceptisch over zijn boekje.

Die vooronderstelling bleek onjuist. Ik heb het boekje grotendeels met instemming gelezen. Ik hoef daar niet uitgebreid op in te gaan, want dat hebben anderen reeds gedaan.

Toch vielen mij een aantal zaken op, die ik graag wil delen:
1. De toon van het boek is op verschillende plaatsen ongekend hard, en hoewel ds. Kort schrijft dat het hem om zaken en niet om personen gaat, zijn zijn beschuldigingen soms meer dan alleen zakelijk. Ik ga er althans vanuit dat zij die dwalen dat niet bewust om graag te dwalen. (Ik ben bang dat die toon ervoor zorgt dat de inhoud niet gehoord gaat worden. De vraag moet dan ook gesteld worden: wat beoogt ds. Kort met dit boekje door op deze wijze te schrijven. Hij weet immers van tevoren dat er geen dialoog op gang gaat komen met deze toon.)

2. Inhoudelijk bracht ds. Kort eigenlijk niet eens zoveel nieuws. Uitersten raken wellicht elkaar, maar ook prof. Blauwendraad, dr. Van der Zwaag, ds. C. Harinck en kortgeleden ook dr. C.A. van der Sluijs wijzen dezelfde pijnpunten aan.

3. Als ik het goed begrijp, richt ds. Kort zijn pijlen op een deel van de gereformeerde gezindte dat links van hem staat; besfet hij wel dat daar weer links van er velen zijn die het met hem eens zijn?

Wat de bijdrage van de heer Bunt betreft, kan ik kort zijn: Het geeft geen pas om mensen met wie je het niet eens bent, naar de bodem van de zee te verwijzen, evenals het geen pas geeft om maar snel 'de hel' erbij te halen, zoals DJK hierboven deed.

_________________
"En zoekt den vrede der stad, waarhenen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot den HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben." (Jeremia 29: 7)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 8:28 pm 
Offline

Geregistreerd: Vr Okt 05, 2012 8:23 am
Berichten: 140
U moet het boek denk ik nogmaals lezen de vergelijken die u maakt met andere predikanten, en de leer die ds Kort brengt verschillen dusdanig dat nog het vergelijk nog u reactie van geen kant klopt


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 11:38 pm 
Offline
Site Admin

Geregistreerd: Di Okt 02, 2012 1:38 pm
Berichten: 200
Woonplaats: Katwijk aan/zee

_________________
Houdt u zich a.u.b. aan deze regels van dit forum: viewtopic.php?f=18&t=10&p=10#p10


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 2:06 pm 
Offline

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 9:23 am
Berichten: 21

_________________
"Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden." (Luk. 9 : 56a)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 4:17 pm 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Ma Nov 19, 2012 4:28 pm
Berichten: 10

_________________
"En zoekt den vrede der stad, waarhenen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot den HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben." (Jeremia 29: 7)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 4:20 pm 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Ma Nov 19, 2012 4:28 pm
Berichten: 10

_________________
"En zoekt den vrede der stad, waarhenen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot den HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben." (Jeremia 29: 7)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 4:50 pm 
Offline

Geregistreerd: Ma Nov 19, 2012 11:25 am
Berichten: 3


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 65  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
Vertaald door phpBBservice.nl.