De woeste weg forum logo
Het is momenteel Di Apr 16, 2024 11:29 pm

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten. U kunt geen berichten wijzigen of nieuwe reacties plaatsen.  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 10:53 am 
Offline

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 9:23 am
Berichten: 21
Beste Joost,

Laat ik puntsgewijs (ter handhaving/bevordering van een duidelijke leesbaarheid) op een aantal zaken mogen wijzen:

1.) Uiteraard ben ik benieuwd naar uw antwoord op mijn vraag. Anders zou ik deze niet stellen. Het is toch niet verboden om naar een verheldering te vragen in reactie op wat (Nota Bene) u (zelf) stelde? Moet ik hieruit vooralsnog afleiden dat u niet zo zeker bent van uw eigen bijdragen?

2.)a. Als u het werkelijk een grote zaak acht, dat ik benieuwd naar uw antwoord op mijn vraag ben en wanneer u bovendien vreest voor (slechts) een uitwendige godsdienst bij mij, dient u mijn vragen juist te beantwoorden, met betrekking tot mijn zieleheil! U mag mij dan niet eens in het 'donker' laten zitten! Tenzij u onbewogen bent met mijn lot. Maar in dat geval moet u ook geen vroom klinkende (inhoudsloze) praatjes verkopen! Daar houd ik niet van!

b. Ik acht het persoonlijk geestelijk leven allereerst een zaak te zijn van de binnenkamer en niet voor een forum, hoewel dit voor u anders zou kunnen zijn! Uw vrees is derhalve helemaal niet leidend voor het reageren op mijn vragen. Ter geruststelling kan ik u overigens melden dat mijn vragen uit een oprechte belangstelling voortkomen. Het is trouwens zonneklaar dat ik over mijn eigen belangstelling beter kan oordelen dan wie dan ook. Dit zo zijnde, kunt u dus gerust op mijn vorige bijdrage aan u reageren. En uiteraard niet slechts op het door u in paars weergegeven klein deeltje uit mijn complete bijdrage. En nog het liefst inhoudelijk!

3.) In een eerdere bijdrage bedankte u mij nog voor de opscherping, die u ervoer. Bovenstaande bijdrage heeft, naar het mij voorkomt, een enigszins andere toonzetting, van waar, eigenlijk?

4.) a. Het is nogal onthutsend dat u thans onthult dat u dit topic opende met een twistvraag. Blijkbaar verwijt u anderen (op grond van slechts vermoedens) waaraan u zichzelf schuldig maakt. Als ik daarbij nog in aanmerking neem dat u een predikant lafhartig af serveert als een helper van (geestelijke) huichelaars op grond van een zinnetje uit een preek, dat ook nog eens volledig uit de context is gehaald, vraag ik (en de lezers met) mij werkelijk af of u soms zelf geen uitwendige godsdienst heeft. Ik kan me toch maar heel moeilijk voorstellen dat u dit doen moest op uitdrukkelijk bevel van de Heilige Geest. En dan druk ik me nog vriendelijk uit!

b. Het kan natuurlijk zijn dat u bijdragen hebt geplaatst waarvan u achteraf spijt hebt, omdat ze qua inhoud niet sterk of zelfs onjuist zijn, of omdat er een verkeerde en zelfs zondige handelwijze aan ten grondslag ligt. Het is beter dat eerlijk toe te geven en schuld daarover te belijden dan om krampachtig vast te houden aan het geschrevene met een heleboel 'gewring' in allerlei (godvruchtig klinkende) bochten, waardoor u alleen maar vaster in het 'moeras' terecht komt.

5.) Uit uw bijdrage blijkt dat wij vanuit hetzelfde motief op dit forum meelezen en reageren op bijdragen. Ik voeg daaraan toe dat het beslist niet strijdig is met de doelstellingen van dit forum om naar aanleiding van bijdragen kritische vragen te stellen aan de inzenders ervan. Integendeel!

6.) Uit uw laatste zin leid ik af dat u (sommige) inzenders kent en zelfs in hun hoofden en harten kunt kijken. U schijnt namelijk zelfs te weten wie wel en niet opmerken. (Wat zou men moeten opmerken, trouwens? Noem gewoon eens 'man en paard'! Anders lijkt het wat suggestief.) Dat is nogal wat!

7.) Tenzij u komt met een inhoudelijke bijdrage waarin u e.e.a. weerlegt, staat de mijne als een huis en komt u openbaar als een hol vat! En inderdaad: “Holle vaten klinken het hardst!”

CH

_________________
"Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden." (Luk. 9 : 56a)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 7:12 pm 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Ma Nov 19, 2012 4:28 pm
Berichten: 10
Vrienden,

De bijdragen hiervoor komen erg hard en koud naar elkaar over. Hét kenmerk van een christen is toch ondermeer dat hij vriendelijk is, ook tegen hen die hem tegenstaan. Mag het gedeelte hieronder u tot opscherping zijn!

1 Korinthe 13:

1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.

2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.

4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;

5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;

6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;

7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.

8a De liefde vergaat nimmermeer

_________________
"En zoekt den vrede der stad, waarhenen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot den HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben." (Jeremia 29: 7)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 10:13 pm 
Offline

Geregistreerd: Di Okt 09, 2012 9:54 am
Berichten: 47


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 4:21 pm 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Ma Nov 19, 2012 4:28 pm
Berichten: 10

_________________
"En zoekt den vrede der stad, waarhenen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot den HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben." (Jeremia 29: 7)


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten. U kunt geen berichten wijzigen of nieuwe reacties plaatsen.  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
Vertaald door phpBBservice.nl.