De woeste weg forum logo
Het is momenteel Do Mrt 28, 2024 5:58 pm

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 65  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Di Dec 11, 2012 7:19 pm 
Offline

Geregistreerd: Ma Dec 10, 2012 7:18 pm
Berichten: 1


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Di Dec 11, 2012 7:28 pm 
Offline

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 8:21 pm
Berichten: 39


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 8:56 am 
Offline
Site Admin

Geregistreerd: Di Okt 02, 2012 1:38 pm
Berichten: 200
Woonplaats: Katwijk aan/zee
1. Kohlbrugge leerde in de lijn van Luther een puntsgewijze rechtvaardiging, en heeft derhalve de wedergeboorte nooit gescheiden van de rechtvaardiging door het geloof
2. Dus wel goed om te beseffen om het bovenstaande STONDELIJK en niet standelijk te verstaan
3. De leer van Kohlbrugge dienen wij vanuit al zijn werken, en niet fragmentarisch, te verstaan
4. Hetzelfde zouden we kunnen proberen met Van der Groe over de blinde Bartimeus
5. Hierin zou hij zichzelf tegenspreken ten aanzien van wat hij in zijn toetssteen en HC leerde
6. Ds. L. Huisman heeft in Saambinder ook geprobeerd de leer van Van der Groe te verdraaien en te verbasteren
7. De heer Alderliesten schreef hier een boekje over: http://preken.dewoesteweg.nl/bestanden/ ... iesten.pdf
8. Luister bijvoorbeeld hier hoe spitsvondig ds. A.A. Brugge van de Ger. Gemeenten de leer van H.F. Kohlbrugge verdraait tot zijn eigen verderf. Je zou bijna gaan denken dat Kohlbrugge er spijt van kreeg dat hij ten laatste toch niet naar de kerken der afscheiding is overgegaan. Helemaal onderaan: http://preken.dewoesteweg.nl/index.php? ... zondag%207

Kohlbrugge's antwoord aan de afscheiding: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... brugge.pdf

------------------------------------------------------

Kohlbrugge over het heilige recht Gods
Velen zijn er onder ons, die uiterlijk de Wet kennen en geleerd hebben, zonder evenwel de stem van God zo in het vuur vernomen te hebben, dat zij daardoor van doodsangst niet wisten, waar te blijven. Tot deze zeg ik, dat al wie Leven uit God ontvangt, een tijd kent, waarin hij de stem van God in zo’n donder en bliksem, in zo’n vuur vernomen heeft, zoals eertijds de kinderen Israëls Ik wens degene geluk, wie de stem Gods, de stem van Zijn Wet, zo in de oren gedonderd heeft of dondert, dat hij daarover geheel verschrikt en als doodgeslagen is.


“Gij zult geen andere goden voor Mijn Aangezicht hebben! … Gij zult niet begeren”,
dat is de stem van de levende God uit het midden des vuurs! Dit gebod en verbod moet bij u waarheid worden; het recht der Wet moet in u vervuld zijn. Wat heeft God aan uw ganse christendom, als u voor zo’n stem niet beeft en uitroept: “Wee mij. Hier hoor ik tot mij het woord: u zult niet begeren, u zult niet dit, u zult niet dat! En, ik ben een afgodendienaar, een moordenaar, een hoereerder en echtbreker, een dief en rover, een lasteraar van God en van mijn naaste, een weerspannige, en … ik kan niet geloven; ik heb de eeuwige dood verdiend.”

Ik herhaal het: Wat heeft de levende God aan al dat praten van uw geloof, als gij u vleit met dingen, die toch bij u geen waarheid, geen werkelijkheid zijn! De Wet laat zich niet in een graf werpen. Die mens bedriegt zichzelf, die Gods stem verneemt en niet verbrijzeld wordt, die niet verslagen in angst des doods belijdt: Dit “gij zult niet” is niet bij mij. De zodanige misleidt zijn hart, wie het er niet om te doen is, dat dit “gij zult niet” bij hem in vervulling gekomen zij. Waarheen dan nu, opdat dit bij u in vervulling gekomen zij? De berg der heiligheid op met uw verontschuldigingen? Met uw goede voornemens, met het u in achtnemen voor verdere zonden? Wie er lust toe heeft, die wage het, maar hij zal verpletterd worden. Naar God wilt u heen? Naar God met berouw, met boete, met veel tranen? Maar Hij spreekt in een vuur en in een gloed van toorn, die u verteert! O, welgelukzalig hij, die met een verbrijzeld en verslagen hart, bij het gevoel van Zijn verdoeming, buigend onder het recht Gods, in doodsbenauwdheid het woord verneemt: “Uit het midden van u heb Ik een Profeet verwekt, naar Hem zult gij horen.”

God laat Zich met geen zondaar in. Geest kan Zich niet inlaten met het voor Hem verdoemde vlees. Maar God in Zijn ontferming geeft en heeft gegeven een Profeet, naar Hem moeten wij gaan. Dezen Profeet houd ik u voor; Zijn Naam is: Jezus Christus. Wie zich vervloekt en verdoemd gevoelt, wie in een doodsangst beeft voor de stem van de heilige God, die hore deze Profeet, gelijk God het heeft bevolen. Wie niet in overeenstemming is met de Wet, die is de eerste dood gestorven; wie echter Hem, deze Profeet, niet hoort of wie Hem veracht, die sterft de tweede dood; wie Hem hoort, die ademt Hij van Zijn lippen eeuwig leven in de ziel; van deze neemt Hij weg de drievoudige dood. Wat weten wij zonder deze Profeet van God? Slechts dit: Hij is een verterend Vuur, en wij zijn verloren. Wat doet deze Profeet, als u bij Hem ter school gaat, u door Hem laat onderwijzen? Hij bestraalt u met Zijn wonderbaar licht, Hij openbaart Zichzelf aan u als de Waarheid, en u ziet al de banden der duisternis en der onkunde van God van u afgeworpen. Hij openbaart u de ganse zaak uwer zaligheid, de ganse raad Gods, hoe dat alles waarheid is in Hem, de Heere Jezus, en Hij geeft u Zijn Geest. Hij neemt de blindheid, de aangeboren onwetendheid van u weg. Hij leert u, dat deze in vuur en gloed sprekende God, deze rechtvaardige Rechter door Hem uw Vader is; dat Hijzelf aan Diens gerechtigheid voldaan heeft, en dat Hij dit “Gij zult niet” voor u vervuld heeft. Voorts leidt Hij u in de hoofdstukken van Zijn leer, hoe Hij voor u van God is uitgezonden; hoe Hij is geworden uit een vrouw, geworden onder de Wet; hoe Hij een vloek geworden is voor u, om u van de vloek der Wet te verlossen, en hoe Hij u een eeuwige zegen, eeuwige gerechtigheid, eeuwig leven heeft aangebracht van de Vader, zodat er geen verdoemenis voor u is, omdat Hij u in Zich heeft opgenomen.

En zo brengt Hij u naar Gethsémané, voert u voor de geestelijke en voor de wereldlijke rechterstoel; Hij neemt u met Zich op Golgotha, aan het kruis, in het graf; Hij staat met u op uit de doden, vaart met u op ten hemel. Als nu verrast Hij u, zeggende tot u: Zie, dit Mijn paradijs is het uwe; u hebt de verlossing van al uw misdaden in Mijn bloed; u hebt recht op de liefde Mijns Vaders, recht op de erfenis. En met dit Zijn onderwijs, waarin Hij gedurig het geloof in uw hart werkt, herschept Hij u, geeft u zijn gezindheid, ook Zijn Geest, en werpt aldoor Zijn licht, het licht van Zijn genade, op dit “Gij zult niet”, opdat u gedurig op Hem ziet, u aan Hem houdt, en zo zult u niet alleen doen, maar zo doet u werkelijk de goede en heilige en volmaakte wil van God, zonder dat u het weet. Genoeg, dat u dit éne weet: “Zonder U, o mijn Profeet, mij van God gegeven, vermag ik niets.”Vervloekt is het volk, dat de Wet niet bewaart, dat deze Profeet niet hoort en niet gelooft! Gezegend is het volk, dat bij Hem ter school gaat, en alleen dit weet, dat het zonder Hem niets weet en ook niets vermag! O, welk een goede, geduldige Leraar is Hij! “Spreek, Heere, Uw dienstknecht hoort!” AMEN.

BRON: TWAALF TWAALFTALLEN LEERREDENEN DEEL 9-10,

VAN DR. H.F.KOHLBRUGGE

LEERREDE over DEUT. 18 : 15-19.

_________________
Houdt u zich a.u.b. aan deze regels van dit forum: viewtopic.php?f=18&t=10&p=10#p10


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 9:39 am 
Offline

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 8:21 pm
Berichten: 39


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 10:47 am 
Offline
Site Admin

Geregistreerd: Di Okt 02, 2012 1:38 pm
Berichten: 200
Woonplaats: Katwijk aan/zee

_________________
Houdt u zich a.u.b. aan deze regels van dit forum: viewtopic.php?f=18&t=10&p=10#p10


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 12:37 pm 
Offline
Moderator

Geregistreerd: Do Okt 04, 2012 11:42 am
Berichten: 36
Komt het artikel van ds de Heer van vorige week ook nog hier te staan? het is wel goed denk ik om het compleet te hebben wat hij nu allemaal zegt...begrijpelijk dat je daar vorige week geen gelegenheid voor hebt gehad.. maar misschien lukt het als nog...

alvast bedankt!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 6:27 pm 
Offline

Geregistreerd: Vr Okt 05, 2012 8:23 am
Berichten: 140
@Gijs

Bij het lezen van uw laatste bericht betreffende preek ds Kohlbrugge valt mij iets op, uw eerste reactie over het boek van ds Kort aan gaande de Wedergeboorte, waar u het niet mee eens kan zijn en de leer van ds Comrie daar verdedigd, dat is uw goed recht, maar het doel om deze preek van ds Kohlbrugge te plaatsen is dat omdat u het eens bent met de leer van ds Kort?

Of bent u gaan twijfelen? En bent u gaan zoeken of er onder een der oudvaders een is die nabij de leer van ds Comrie komt om uw bekering vast te maken?

Ds Kohlbrugge en ds Kort verschillen niet van leer kan ik u zeggen beiden houden ons dezelfde leer voor Wet en Evangelie, en zo als ds Kohlbrugge in een van zijn preken zelf zegt als u twijfelt “ werp het Woord er maar in “

Ook wil ik u wijze op de leer van ds Comrie in beginsel is deze niet verkeerd, let op in beginsel, zoals ds Comrie het heeft bedoeld, maar wat is er van over , velen zijn er mee aan de haal gegaan en is er niets meer van over, zoals dit bij vele oudvaders het geval is, de kern is weg! omdat men zijn bekering aan zo’ n predikant vast maakt, om zo te blijven staan maar u zult er mee moeten omkomen, die predikant wie het ook mogen zijn kan u niet helpen en aan de slippen van zijn jas komt u niet binnen zij zullen scheuren, alleen aan de slippen van Jezus Christus zijn klederen bent u veilig die slepen u naar binnen, die zullen nooit afscheuren al wat Hij gekocht heeft met Zijn dierbare bloed is veilig en zal niet twijfelen.

En als u toch twijfelt doe als J. Warburton, tegen hem zeiden ze ook dat zijn bekering niet waar was wat deed die man, die liep bij hen weg en kwam in een droge sloot terecht Heere ze zeggen dat ik niet bekeerd ben, lees dit maar eens en ga uw bekering niet toetsen aan een predikant ga terug naar Hem die u verlost heeft Hij heeft het antwoord, en heeft het laatste woord.

Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vrucht'loos aan;
Hij wil mij niet versmaân
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.

Het volgende hoofstuk vanavond nog gelezen na het eten Galaten 5 zie vers 10 en 12 in verband met bovenstaande
1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.

2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.

3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.

4 Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.

5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.

6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.

7 Gij liept wel; wie heeft u verhinderd der waarheid niet gehoorzaam te zijn?

8 Dit gevoelen is niet uit Hem, Die u roept.

9 Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg.

10 Ik vertrouw van u in den Heere, dat gij niet anders zult gevoelen; maar die u ontroert, zal het oordeel dragen, wie hij ook zij.

11 Maar ik, broeders! Indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik nog vervolgd? Zo is dan de ergernis des kruises vernietigd.

12 Och, of zij ook afgesneden werden, die u onrustig maken!

13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.

14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.

15 Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.

17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.

18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

23 Tegen de zodanigen is de wet niet.

24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.

25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.

26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
« Galaten 4Galaten 6 »


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 10:08 pm 
Offline

Geregistreerd: Vr Nov 30, 2012 1:22 pm
Berichten: 28


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 10:25 pm 
Offline

Geregistreerd: Vr Okt 05, 2012 8:23 am
Berichten: 140
uw eerste reatie wil ik wel beantwoorden de laatste laat ik aan DJK over,

Als God u heeft vrij gesproken van zonde, schuld en straf, wie moet ik dan onderzoeken?
welke ds geeft mij de zekerheid des geloofs, geen!! ik gaf ook aan vers 10 en 12 maar schijbaar past vers 22 beter in uw verweer.

Het is God alleen en verder niets, bedrieg u niet met verkiezing, roeping ,rechtvaardigmaking en heiligmaking buiten God, eerst God en dan verkiezing, roeping ,rechtvaardigmaking en heiligmaking ja dan!!

Hoewel onze ongerechtigheden tegen ons getuigen, o HEERE! doe het om Uws Naams wil; want onze afkeringen zijn menigvuldig, wij hebben tegen U gezondigd


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2012 11:25 pm 
Offline

Geregistreerd: Do Dec 06, 2012 12:42 pm
Berichten: 23
Beste GVL,

Ik ben het van harte eens met je laatste bericht. En maar schrijven, en maar schrijven, en maar discusseren.....

Wat is het begin? Over 'rechts' toch vanuit ons eigen 'ik'? Heel vroom, heel wettisch.... heel nederig..... maar toch wettisch... kan dat? Dat kan..... leg ons hart er eens naast. Wie is de man, die op het nauwkeurigst kan.....

Laat de liefde de boventoon voeren, ga op de knieen voor elkaar... Heere, bewaar ons bij Uw woord... geef licht, Maranatha!

Oei! au! Dit gaat tegen mijn vrome vlees, dat wil gestreeld worden..... hup, in de pen klimmen. Ja maar!...........

De leer der afsscheiding is een leer waar men de heiliging voor de rechtvaardiging stelt. Men leert de rechtvaardiging van de vrome....

Moeten we dan niet terug naar de rechtvaardiging van de goddeloze? Jawel! Zeker wel! Maar....

Wat maar..... ja.... wat ja....... we moeten zelf als een goddeloze gerechtvaardigt worden. Zelf, heel persoonlijk...

Ja maar, ik heb het nu druk met mijn buurman. Ja ik bedoel het heel oprecht, hij dwaalt. Hij gaat naar de ... Gemeente... ik moet hem waarschuwen.....

Als het 'ik' iets moet gaan doen, is het beginsel fout. Het 'ik' moet het graf in, om bij Kohlbrugge te blijven. Ook mijn godsdienst, hoe serieus ook.

Sterkte vrienden, zie op het Lam! Roem in Immanuel, Hij is het waard.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 65  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
Vertaald door phpBBservice.nl.