De woeste weg forum logo
Het is momenteel Wo Jul 15, 2020 7:04 am

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 65  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 12:23 pm 
Site Admin

Deze mail ontving ik vanmorgen van mijn vriend uit Andel
A.W.C. Van Dijk schreef:

Leer GG en GGiN remonstrants en in strijd met de Heilige Schrift en de kanttekeningen

Kern van de dwaling is dat er een zaligmakend geloof kan zijn zonder Christus als Persoon te kennen.
De Heilige Schrift leert:
- Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen (Joh. 17:3);
- Het verbond der genade houdt in: Zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe (Jer. 31:34);
- Van de kinderkens in de genade wordt gezegd: Want gij hebt de Vader gekend (1 Joh. 2:12);
- In 2 Kor. 5:17 staat: Indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel. ‘In Christus’ betekent volgens de kanttekening: waarlijk Christus kent en met Hem verenigd is;

De leer van ds. J. Roos en aanhangers is:
 Een ontering van de Vader;
 Een verachting van de Zoon;
 Een bedroeven en uitblussen van de Geest;
 Een dodelijke dwaling;
 Een remonstrantse leugen;
 Een leer uit de hel.

Als ds. J. Roos en allen die deze leer aanhangen ten tijde van de Dordtse Synode zouden hebben geleefd, ze zouden met de remonstranten uit de Gereformeerde Kerk zijn geworpen als gehuurde blaffers van de Anti-Christ. Onze gereformeerde vaderen wilden geen gemeenschap oefenen met degenen die een geloof voorstonden zonder Persoonskennis van Christus (zie Conferentie te Delft in 1613, hoofdstuk 3 Van het zaligmakend Geloof):
“Wij verwerpen als onschriftmatig en strijdig tegen onze Confessie en Catechismus: Dat de mensen kunnen zalig worden door een geloof, hetwelk is zonder kennis van de Persoon en de verdiensten van Jezus Christus.”

Indien iemand, al ware het een engel uit de hemel, een andere leer verkondigt, hij zij vervloekt (Galaten 1:8).
Ik daag een ieder uit om met de Heilige Schrift, de kanttekeningen en de Drie Formulieren van Enigheid te bewijzen dat er een zaligmakend geloof kan zijn zonder kennis van de Persoon van de Heere Jezus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 12:31 pm 

Schokkend.
Ik geloof dat meneer van Dijk een verkeerde voorstelling heeft van de leer van de GG en GGN, als hij denkt dat daar geleerd word dat er een waar zaligmakend geloof is zonder Christus.
Ik daag hem uit om met voorbeelden te komen.

Laatst gewijzigd door Gijs op Wo Dec 19, 2012 12:46 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 12:33 pm 

Jaeth schreef:
Citaat:
Berea zei: dat er één moment is dat de mens van dood levend gemaakt wordt, en dat op datzelfde moment de levenslange strijd tussen de oude en de nieuwe mens begint.

juist, maar daar ligt nu ook het kardinale punt...want hoe kunnen we strijden tegen de oude mens als we niet weten dat onze schuld is vergeven, als we niet iets van die onuitsprekelijke liefde in ons hart hebben ervaren een liefde die alle verstand te boven gaat...oh dan denkt een mens nooit meer te zullen zondigen..dan is er VREDE VREDE in ons hart...dat is de Wedergeboorte hoor...dan worden we gewassen door het bad der wedergeboorte en gereinigd door Het Bloed van Christus...oh ga dat toch niet scheiden...!
maar als Die liefde dan weer wat gaat wijken en een mens zichzelf weer terug krijgt ...oh dan gaat die tweemens leven vanbinnen en gaan we Paulus zo verstaan...ik ellendig mens...wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods...enz..
En die strijd blijft inderdaad ons leven lang...maar nochthans ondanks alle strijd en aanvechtingen draagt die ziel de WETENSCHAP in zich om(NIET ONBEWUST HOOR!!!)dat hij Eens Anderen geworden is...al zal hij daar niet altijd de gevoeligheid van ervaren de wetenschap die blijft en wat groot als hij bij tijden en ogenblikken weer eens even Zijn Stem mag horen, ZIjn liefde mag smaken, ja bij vernieuwing dat geloof mag beoefenen...om daardoor op te wassen in de kennis van onze Heere Jezus Christus.
Hebben we echter nooit iets van DIE LIEFDE EN VREDE gesmaakt...oh dan zal het toch geen dageraad hebben...waag het dan toch niet met een misschien, met een belofte, met een tekst of versje, maar staat ernaar Hem te mogen kennen als uw ENIGE TROOST BEIDEN IN LEVEN EN IN STERVEN!

Hgr J

Beste Jaeth,

Wat een prachtige reactie. Wat u beschrijft is inderdaad een onvergetelijk moment in het leven, als Christus alles voor ons mag worden en als we meer en meer bewust in Zijn liefde mogen delen. Maar begint het leven daar altijd mee? Bij Efraïm lees ik het toch anders.

Het is waar, er zijn vele algemene overtuigingen die den mens niet tot Christus leiden. Levensgevaarlijk als we daarin berusten.
Maar als een mens werkelijk van dood is levend gemaakt is er meer dan een overtuiging. Er komt een overbuiging. Wat bedoel ik daarmee? Is dat een liefdeloos bonken en beuken van de wet, zoals hier wel eens wordt uitgedrukt? Ach nee, het hart gaat uit naar God. Er is een intens verdriet dat we dat Heilige Goddelijke Wezen door onze zonden onteerd hebben. Zouden we dat verdriet weer willen inwisselen voor de vreugde van de wereld? Nee nooit, want de zonde is ons de dood geworden! We voelen een diep berouw dat we tegen een goeddoend God gezondigd hebben! Een liefde tot Gods heilige deugden (ook al kunnen we het zelf niet voor liefde houden). We leven in dat we met onze zonden voor een Heilige God niet kunnen bestaan. We beseffen dat Gods rechtvaardigheid eist dat de zonde gestraft wordt en die straf keuren we ons waardig omdat we Zijn rechtvaardigheid liefhebben. We vallen Gods recht toe. Het is niet de eeuwige pijn in de hel die ons doet vrezen, maar we kunnen de gedachten niet verdragen om nu eeuwig buiten de gunst van dat lieve Wezen te moeten blijven. We weten dat alleen in Christus redding te vinden is, daar gaat heel ons hart naar uit. Maar met een verstandskennis zijn we niet geholpen. We zeggen David na: zeg tot mijn ziel: “Ik ben uw heil”. We zien er naar uit dat Christus zich Zelf aan ons openbaart. We zullen nooit, nooit, nooit, kunnen rusten buiten Hem. Wat word het dan een onbeschrijfelijk wonder als er dan een moment komt dat we op Christus mogen zien, zoals u dat zo indrukwekkend beschrijft. Dan wordt Hij alles voor ons!

Waarom zeg ik nu dit alles? Wil ik mijn eigen bevinding als maatstaf stellen? Wil ik zeggen dat het altijd op deze manier gaat? Nee zeker niet, de Heilige Geest is vrij in zijn werkingen. Maar als we achteraf stellen dat dit alles ervaren wordt door iemand die nog in zijn doodsstaat is, dan denk ik dat we nog nooit een rechte indruk gehad hebben van wat onze doodstaat inhoudt. We zijn in het paradijs niet alleen dood gevallen maar vijandig dood! Haters Gods! Lees maar in Romeinen 1 en Romeinen 3. En dan vraag ik u: kan een dode God liefhebben? Kan hij zo’n betrekking hebben op die Goddelijke deugden? Kan een dode zo’n innig berouw hebben? Kan een dode zo’n verdriet over de zonde hebben, en zo’n haat tegen de zonde? Kan een dode het eens worden met de welverdiende straf? Kan een dode het onverdraaglijk vinden om eeuwig buiten de gunst van dat lieve Wezen te moeten blijven? Kan een dode zo met zijn hele hart uitzien naar Christus?
Dit is geen aanmoediging om te rusten in bevindingen. En zo iemand zal echt nooit kunnen rusten voordat hij bewust weet in Christus geborgen te zijn. Maar we doen de Heilige Geest tekort als we zeggen dat de wedergeboorte pas plaatsvindt als we het volle bewustzijn hebben dat al onze zonden om Christus wil vergeven zijn, en dat daarvoor de mens nog in zijn doodstaat is. De schuldvergeving door het bloed van Christus is wel het wezen van het geloof, dat zal ik nooit ontkennen, maar de bewuste oefeningen van het geloof kunnen velerlei zijn, zoals ik hierboven heb geprobeerd te laten zien. Wat zien we dat toch duidelijk in het voorbeeld van Efraïm in Jeremia 31:19.

Met vriendelijke groet,
Berea.

Laatst gewijzigd door berea op Wo Dec 19, 2012 3:44 pm, in totaal 4 keer gewijzigd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 12:44 pm 

Beste mensen,

Laat ik eens laag afdalen en zien wie ik nu zelf werkelijk ben voor de Heere, en wat ik uitdraag.

Denk eens even na als onze kinderen eens lezen wat er leeft onder de pappa 's en mamma's en wat er werkelijk in het gezin te zien is en wat wij hen leren.

Dan komt er wel eens in mij voor Heere wilt u mijn kindertjes redden ook al moet ik er buiten blijven, maar bekeer mijn kinderen en kleinkinderen.

Verstaat u het, het grote verval in ons gezin, kerk en waarop wij staan, val neer en beken ik, ja ik heb gezodigd ..... en mijn kinderen en kleinkindern met mij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 12:45 pm 

Citaat:
Deze mail ontving ik vanmorgen van mijn vriend uit Andel

A.W.C. Van Dijk schreef:

Leer GG en GGiN remonstrants en in strijd met de Heilige Schrift en de kanttekeningen

Kern van de dwaling is dat er een zaligmakend geloof kan zijn zonder Christus als Persoon te kennen.
- Het verbond der genade houdt in: Zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe (Jer. 31:34);
- Van de kinderkens in de genade wordt gezegd: Want gij hebt de Vader gekend (1 Joh. 2:12);
- In 2 Kor. 5:17 staat: Indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel. ‘In Christus’ betekent volgens de kanttekening: waarlijk Christus kent en met Hem verenigd is;

 Een dodelijke dwaling;
 Een leer uit de hel.

Als ds. J. Roos en allen die deze leer aanhangen ten tijde van de Dordtse Synode zouden hebben geleefd, ze zouden met de remonstranten uit de Gereformeerde Kerk zijn geworpen als gehuurde blaffers van de Anti-Christ. Onze gereformeerde vaderen wilden geen gemeenschap oefenen met degenen die een geloof voorstonden zonder Persoonskennis van Christus (zie Conferentie te Delft in 1613, hoofdstuk 3 Van het zaligmakend Geloof):
“Wij verwerpen als onschriftmatig en strijdig tegen onze Confessie en Catechismus: Dat de mensen kunnen zalig worden door een geloof, hetwelk is zonder kennis van de Persoon en de verdiensten van Jezus Christus.”

Indien iemand, al ware het een engel uit de hemel, een andere leer verkondigt, hij zij vervloekt (Galaten 1:8).
Ik daag een ieder uit om met de Heilige Schrift, de kanttekeningen en de Drie Formulieren van Enigheid te bewijzen dat er een zaligmakend geloof kan zijn zonder kennis van de Persoon van de Heere Jezus.

Als je op zo'n manier je gelijk moet krijgen..........

Zulke uitspraken zeggen meestal meer over de persoon zelf, als over de persoon waar over geschreven word.

Uw eigen geschreven forumregels, meneer Kleen:

11) Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekent bijv. onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.

12) Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon. Drijf derhalve met niemand de spot en maak niemand belachelijk.

13) Hou de leer van een leraar gescheiden, wanneer de leraar een kind Gods is dan staat zijn geschonken genade in Christus los van zijn leer, wees in deze beducht voor afgoderij en domineesverheerlijking. Als de zaligheid van Petrus afhing van al hetgeen hij sprak dat voortkwam uit onkunde, uit ongeoefendheid, of uit vleselijke zwakheid, dan was hij op grond van Matth. 16:22-23 en Lukas 22:55-60 voor eeuwig verloren geweest.

Of gelden die niet voor u?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 12:56 pm 

En......... we strijden.... en lezen voort.....

Dhr. van Dijk, meende ook iets toe te moeten voegen, van zichzelf.... ow... van zichzelf...tja.....

Dit forum begint een beetje een spuugpaal te worden van in de wieg geschoten thuislezers/zitters. Welke menen het alleen te weten, de sacramenten (kinder!!)doop en avondmaal heeft men niet van node..... enz. enz.

We strijden voor ds. Kort's boek.... ds. Kort spreekt in zijn boek over Godvruchtige leraars met een gedegen opleiding. Welke velen die driftig meepennen op dit forum missen. Wat krijg je van predikers en ambtslieden zonder kennis? En dan echte grondige kennis in de grondtaal??? Een leer-stuk uit eigen bevinding, wat verandert in een stuk-leer waar men op blijft kauwen, en kauwen, en .....

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 1:05 pm 

Vergeef mij dit bericht,

Zie op u zelf en uw gezin,

Als u dan nog een woord heeft, is dat van de Heere of van uw zelf?

OF U VAN DIJK, KLEEN WEET IK WAT WELKE NAAM U NOEMT, ZET UW EIGEN NAAM ER MAAR BIJ, WIJ ALLEN ZIJN VAN DE ZELFDE LAP GESCHEURD!!!!!!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 2:29 pm 
Site Admin

GvL schreef:
A.W.C. Van Dijk uit Andel schreef:

 Een dodelijke dwaling;
 Een leer uit de hel.

Als je op zo'n manier je gelijk moet krijgen..........

Zulke uitspraken zeggen meestal meer over de persoon zelf, als over de persoon waar over geschreven word.

Uw eigen geschreven forumregels, meneer Kleen:

11) Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekent bijv. onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.

12) Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon. Drijf derhalve met niemand de spot en maak niemand belachelijk.

13) Hou de leer van een leraar gescheiden, wanneer de leraar een kind Gods is dan staat zijn geschonken genade in Christus los van zijn leer, wees in deze beducht voor afgoderij en domineesverheerlijking. Als de zaligheid van Petrus afhing van al hetgeen hij sprak dat voortkwam uit onkunde, uit ongeoefendheid, of uit vleselijke zwakheid, dan was hij op grond van Matth. 16:22-23 en Lukas 22:55-60 voor eeuwig verloren geweest.

Of gelden die niet voor u?

Nog even, en u gaat straks ook de mannen van Dordt nog bij u op het matje roepen over die uitspraak: 'gehuurde blaffers van de Anti-Christ'. Als u wist wat er loos was, zou u dit nooit meer schrijven en telkens die standenleer blijven verdedigen. Dan zou u (met mij) gaan wenen hoedanig NL bedrogen wordt onder deze leer. Het is een zielsmisleidenende leer die Gods verloste volk doet vertragen in het verstandelijk verstaan van hetgeen zij door het geloof in Jezus Christus met hun hart mochten geloven, waardoor zij de troost zoals verwoord in Jes. 40:1-2 gedurig moeten ontberen. Waardoor zij de inwonende Geest van Christus bedroeven en in het donker komen. Wij komen haast niet of maar heel moeizaam tot een verstandelijk verstaan, de zgn. verzekerdheid des verstands, wanneer wij niet recht vanuit de Schriften onderwezen worden. Deze leer is derhalve ook een verhindering voor de geestelijke opwas van Gods volk. Alleen de te vroeg bekeerde zielen die alleen weten van zondenkennis maar van geen genadekennis, die derhalve de vloek der wet aangezegd behoorde te worden, zitten er heimelijk van te smullen....omdat de wet niet ten dode, maar ten leven wordt gepreekt. Maar vergeet nu eens die standenleer van ds. G.H. Kersten, en kom nu eens vanuit de leer der apostelen, vanuit de leer van kruisdood en opstanding. Verklaar mij dan vanuit deze leer eens de gelijkenis van de verloren zoon, de gelijkenis van koopman van schone paarlen, de bekering van Zacheus, de bekering van de pinksterlingen, van het huis van Cornelius, de bekering van de moordenaar en de tollenaar in de tempel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 3:24 pm 

A.W.C. Van Dijk schreef:
 Een dodelijke dwaling;
 Een leer uit de hel.

Het ging mij om deze uitspraken. Hoe kunt u dat rijmen met uw forumregels?
En waarom wordt alleen de leer van ds Roos ter sprake gebracht, en niet ds de Heer en anderen?
Gelooft u dat geroepen en gezonden dominees, kinderen van God een leer uit de hel kunnen brengen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 4:25 pm 
Site Admin

GvL schreef:
A.W.C. Van Dijk schreef:
 Een dodelijke dwaling;
 Een leer uit de hel.

Het ging mij om deze uitspraken. Hoe kunt u dat rijmen met uw forumregels?
En waarom wordt alleen de leer van ds Roos ter sprake gebracht, en niet ds de Heer en anderen?
Gelooft u dat geroepen en gezonden dominees, kinderen van God een leer uit de hel kunnen brengen?

De leer van ds. J.M.D. De Heer is alreeds uitvoerig ter sprake geweest, blader nog even terug. Deze verschilt wezenlijk niets van de leer van ds. J. Roos. Of al deze leraren geroepen zijn betwijfel ik. U gaat teveel uit van hetgeen men u op de mouw spelt, de Bereeers namen niet zomaar alles klakkeloos aan. Aan de on-Bijbelse leer die zij verkondigen is het in ieder geval niet te merken. Daarnaast kan een zuivere bevinding ook voorgesteld worden vanuit een on-Bijbelse leer. Dat deden mannen als ds. Breevaart, ds. Joh. Van der Poel, ds. W.C. Lamain, hun bevinding en kennis van Christus was glashelder, maar ze vertolkten dit vanuit een on-Bijbelse leer. Het ware te wensen dat ds. Roos en ds. De Heer dezelfde genade mochten kennen als voornoemde leraren die met een kracht der dwalingen geslagen waren geworden, maar ik vrees. Waarom? Omdat zij het recht Gods niet bepreken, als we zelf geen geestelijke afsnijding en inlijving kennen, hoe kunnen we dit dan bepreken? "....willende leraren der wet zijn, niet weten wat zij spreken noch bevestigen", (zegt de apostel hiervan). Daarbij, behoeft men niet perse een duivel te zijn om vanuit een duivelse leer te spreken. Denk eens aan Petrus toen hij Christus wilde weerhouden om veel te moeten lijden en uiteindelijk te gaan sterven. Middels deze wangestalte betoonde hij zichzelf een vijand van z'n eigen zaligheid.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 65  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]