De woeste weg forum logo
Het is momenteel Wo Jul 15, 2020 6:44 am

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 65  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 4:33 pm 
Ik heb het boek van d.s kort gelezen.
Hetgeen hij schrijft in zijn boek is allang bekend, niets nieuws onder de zon.
Hij heeft er denkelijk heel lang over gedaan eer hij alle paperassen, knipsels, meditaties etc.. bijelkaar had vergaard dus aanelkaar geplakt om daar een 'eigen'boek van te maken.
Als ik dan onder zijn preek zit te luisteren dan komen deze dingen nooit aan bod, het zijn in mijn ogen allemaal gestolen stukjes en dat tot 1 boek gemaakt.
Deze d.s preekt niet wat hij schrijft, het boek geeft mij een heel beangstigend gevoel, hoe kan het ook?
In het verleden heeft deze d.s veel drugs gebruikt, maar ook nu gedraagt hij zich als ver boven de mensen, hij omschrijft zichzelf als allerbeste vriend van God.
Ook ziet hij engelen die rond zijn huis en preekstoel vliegen zgn beschermengelen, ik word hier helemaal naar van.
Deze man verkeerd ver boven de wolken, heeft alles mee.
Een echt Kind van God gaat vaak vernederd over de aardbodem, word verdrukt en gehoond.
Laat deze d.s de hand in eigen boezem steken want in het boek wijst en wijst hij maar, maar wat is een mens? Zichzelf niet kennende?
Het HOE een mens bekeerd moet worden heb ik nog nooit uit zijn mond gehoord. geen beginsel, niets! Hij neemt 3 punten in zijn preek en vervolgens springt hij over alle punten heen naar het einde, naar de verlossing en de dankbaarheid, in snelheid van woorden spreekt hij ze uit.
Een ex oud.ger.gem in Ned.d.s zegt weleens, het zijn net kikvorsen ze springen over alles heen en zijn direkt bij het kruis, bij het bloed van Christus.
De handel en wandel van d.s Kort past totaal niet bij dit boek, alle punten zijn al een keer geciteerd in het verleden, maar ben ik de enige die dat inziet?
hij trekt hier positieve en negatieve aandacht mee, graag wil hij alle aandacht op zich gericht, het gaat hietr in dit boek niet om God maar om eigenbelang. Ik ben niet overtuigd door dit boek, het heeft mij niet rijker gemaakt dan ik was.

Gert-jan

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 5:09 pm 
Site Admin

Gert-jan schreef:
Ik heb het boek van d.s kort gelezen.
Hetgeen hij schrijft in zijn boek is allang bekend, niets nieuws onder de zon.
Hij heeft er denkelijk heel lang over gedaan eer hij alle paperassen, knipsels, meditaties etc.. bijelkaar had vergaard dus aanelkaar geplakt om daar een 'eigen'boek van te maken.
Als ik dan onder zijn preek zit te luisteren dan komen deze dingen nooit aan bod, het zijn in mijn ogen allemaal gestolen stukjes en dat tot 1 boek gemaakt.
Deze d.s preekt niet wat hij schrijft, het boek geeft mij een heel beangstigend gevoel, hoe kan het ook?
In het verleden heeft deze d.s veel drugs gebruikt, maar ook nu gedraagt hij zich als ver boven de mensen, hij omschrijft zichzelf als allerbeste vriend van God.
Ook ziet hij engelen die rond zijn huis en preekstoel vliegen zgn beschermengelen, ik word hier helemaal naar van.
Deze man verkeerd ver boven de wolken, heeft alles mee.
Een echt Kind van God gaat vaak vernederd over de aardbodem, word verdrukt en gehoond.
Laat deze d.s de hand in eigen boezem steken want in het boek wijst en wijst hij maar, maar wat is een mens? Zichzelf niet kennende?
Het HOE een mens bekeerd moet worden heb ik nog nooit uit zijn mond gehoord. geen beginsel, niets! Hij neemt 3 punten in zijn preek en vervolgens springt hij over alle punten heen naar het einde, naar de verlossing en de dankbaarheid, in snelheid van woorden spreekt hij ze uit.
Een ex oud.ger.gem in Ned.d.s zegt weleens, het zijn net kikvorsen ze springen over alles heen en zijn direkt bij het kruis, bij het bloed van Christus.
De handel en wandel van d.s Kort past totaal niet bij dit boek, alle punten zijn al een keer geciteerd in het verleden, maar ben ik de enige die dat inziet?
hij trekt hier positieve en negatieve aandacht mee, graag wil hij alle aandacht op zich gericht, het gaat hietr in dit boek niet om God maar om eigenbelang. Ik ben niet overtuigd door dit boek, het heeft mij niet rijker gemaakt dan ik was. Gert-jan

Goede Meester, wat moet ik doen opdat ik het eeuwige leven beerve....vroeg eens een man die met zijn eerste man tot Christus kwam (Rom. 7:1-3). Deze man dacht dat iemand kon werken om te erven. Christus hield hem de spiegel voor maar deze jongeling zag niet dat hij nog getrouwd was met zijn eerste man (in geestelijk opzicht). Christus preekt hem de wet tot ontdekking. Maar deze man was wellicht net zo rijk en verrijkt als u, en zocht met al zijn welgemeende verbeteringen enige bedekking aan te brengen voor God, maar besefte niet dat de wet krachteloos geworden was door zijn eigen zondige vlees. Want al deze dingen had hij immers onderhouden van zijn jonkheid af. Hij meende dat de wet was gegeven tot onderhouding, in plaats van tot een kenbron van zijn ellende. Christus veranderd de levensader (de Nijl) in het diensthuis waar hij woonachtig was in bloed, het eerste gericht ofwel de eerste plaag! Hij zet de dood op al zijn goede werken en op zijn boezemzonde, en begint een heilige twist met hem. Deze rijke jongeling had de Parel van grote waarde gevonden, Hij stond voor hem. Die PAREL spreekt hem aan op zijn werkheiligheid en zijn vele goederen. Zo gij volmaakt wilt zijn, verkoop al wat ge hebt en volg Mij. Nooit heeft deze verrijkte rijke jongeling verstaan dat hij moest heengaan naar de markt van vrije genade om al zijn eigengerechtigheden en ongerechtigheden aldaar te verkopen om vervolgens de gerechtigheid en heiligheid van die ene Parel van grote waarde uit vrije genade om niet te kunnen kopen en mijnen. En toch kon deze man nooit ontkennen dat hem de blijde boodschap van het Evangelie niet verkondigd was geworden, en bovenal door WIE. Zo ook met u met het boek van ds. Kort, u werd bedroefd en ging heen, u had de weg tot die Parel in uw handen maar het werd u als een reuke des doods ten dode.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 5:15 pm 

@AvL wanneer ga je nu eens inhoudelijk op de vraag van Berea in? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

@Gert jan probeer wel met respect over dominee Kort te blijven spreken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 5:19 pm 
Gebruikers-avatar

DJK - admin schreef:
.. als we zelf geen geestelijke afsnijding en inlijving kennen ..

Wat is precies geestelijke afsnijding en inlijving?
Hoe gaat dat in zijn werk?
Wat gebeurt er dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 5:31 pm 
Site Admin

Rachel schreef:
DJK - admin schreef:

Wat gebeurt er dan?

John Warburton in zijn autobiografie Weldadigheden van een VERBONDSGOD schreef:
"Nadat de dienst geëindigd was, zwierf ik straat in straat uit, tot, dat ik inderdaad geloofde, dat ik van mijn verstand beroofd was. Ik keek om en bemerkte, dat twee mannen mij volgden, die mij kwamen halen, naar ik vreesde, om mij in het krankzinnigengesticht te brengen. De eerste plaats, waar ik kon neerzitten en mijn smart lucht geven, was de St. Georgekerk, en daar ik geen mens in mijn nabijheid zag, zette ik mij neer op de trappen en weende daar, totdat ik geen kracht behield om te kunnen wenen. Na enige tijd stond ik op en dacht ik huiswaarts te gaan, om een eind te maken aan mijn ellendig leven. “Ja”, zei ik, “ik zal er een eind aan maken, en het ergste dan te weten komen.” Op mijn weg daarheen geraakte ik, zo ik dacht, in de Cannonstraat, en bemerkte daarin een kapel, waarin mensen binnengingen. Het schoot mij te binnen dat het de kapel was van Ds. Roby, die ik in gezelschap van mijn moeder één of tweemalen had bezocht. Ik stond stil en zei: “Zal ik er in gaan?” “Neen”, dacht ik, “dat doe ik niet. De dominee zal de tekst nemen: “Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgene dat geschreven is in het boek der Wet, om dat te doen.” Ik liep een eindje de straat in en stond weer stil. “Wie weet?” kwam dadelijk in mijn gemoed. “Welaan”, sprak ik, “ik kan maar verdoemd zijn”; en besloot in de kapel in te gaan, zeggende bij mijzelf: “Kom ik om, dan kom ik om.” Zo ik ooit een plaats der aanbidding binnentrad met een kreet uit het diepst mijner ziel dat God, indien het mogelijk was, genade wilde bewijzen aan een mens in een zo wanhopig geval, ik geloof, dat het toen was. Toen ik in de kapel neerzat, schenen al de verschrikkingen der hel op mij te komen. Ik beefde van het hoofd tot de voeten en wenste, dat ik er nooit binnengegaan was gegaan.

Nadat het eerste vers geëindigd was, ging Ds. Roby voor in gebed, aan het eind waarvan hij zich enige woorden liet ontvallen, die ik vast geloof, dat uitsluitend voor mij waren. Hij smeekte God dat, indien hier iemand was, die een laatste poging deed op Zijn genade, Hij zich dan aan de zodanige wilde betonen als zijn God. Ik deed mijn uiterste best om mij in te houden, dat ik niet uitriep: “Ja, hier is een arme verloren John Warburton. Hier ben ik om de laatste poging te doen.” O, hoe ging mijn ziel uit tot God in het gebed, of Hij zich wilde openbaren! Nadat het gebed geëindigd was, werd er nog een vers gezongen vóór de predicatie. Geheel mijn hoop scheen vernietigd te zullen worden, toen ik de dominee de bijbel van het kussen zag nemen om zijn tekst te zoeken. “O”, dacht ik, “hij zoekt zeker naar de vreselijke tekst die mijn hart gedurende deze maanden vaneen gescheurd heeft.” Hoe zal ik het maken als hij die tekst neemt: “Vervloekt is een iegelijk”? O, wat zal er van mij worden? “Ik moet in de hel verzinken als hij die neemt.” O, de gewaarwordingen, die ik gevoelde! Ik kon er maar geen denkbeeld van vormen, waarom hij zolang talmde om de bijbel weer op het kussen te leggen. Tenslotte deed hij het, en ik zag, dat hij hem midden opensloeg. “Geloofd zij God”, fluisterde mijn ziel, “de tekst is niet: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der Wet, om dat te doen” O, de verwachting die binnen in mij ontsprong! “Heere, vergeef mijn zonden, als het U belieft Heere, wees mijn arme verloren ziel genadig”, barstte mij uit het hart…

DJK : AFSNIJDING - Hier werd zijn hart gescheurd door geestelijke besnijdenis, ofwel de geestelijke kruisdood (Rom. 6:3-4a)

En toen Ds. Roby zijn tekst las, o de verwondering en de heerlijkheid die in mijn ziel kwam! De dierbare tekst was: “Gij zijt opgevaren in de hoogte, Gij hebt de gevangenis gevangen gevoerd, Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja ook de wederhorige om bij U te wonen, o Heere God!” Ps. 68:19. O, de liefde, vrede en blijdschap die in mijn hart vloeide toen de woorden uit zijn mond kwamen! Zij waren waarlijk mijn ziel zoeter dan duizenden van goud of zilver.

DJK : INLIJVING - Hier wekte Christus hem op ten uiterste dage door het geloof in Hem, gewerkt door de verzegelende Geest der beloftenis (= Geest der aanneming tot kinderen). Dit is de wedergeboorte, ofwel de geestelijke opstanding uit de doden (Rom. 6:4b-7)

Ik was enkel verwondering, en zei in mijn hart: “Wat mag dit beduiden? Waar zijn mijn zonden? Wat kan toch de bedoeling van dit alles zijn? Waar is mijn last en de toorn en verschrikking, die ik zoveel maanden achtereen gedragen heb?” En wederom vloeide de tekst in mijn ziel: “Gij hebt de gevangenis gevangen gevoerd; Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen, ja, ook de wederhorige om bij U te wonen, o Heere God!” O, ik wist niet, waar mijn aangezicht te verbergen! Mijn ziel fluisterde aldoor: “Waarlijk het kan niet voor u bedoeld zijn; is het een droom? is het een droom?” Ik zocht naar mijn zonden, naar mijn last, naar de toorn en de ellende, die ik zo lang in mijn arme verwarde ziel had omgedragen, en kon noch schuld noch zonde, toorn noch gevangenschap vinden, want de Zaligmaker mijner ziel had ze allen weggenomen. Een klaar gezicht van Zijn lijden en dood werd mij gegeven en dit brak mijn hart in stukken. O, hoe zag ik op Hem en rouwklaagde! “Wat heb ik gedaan?” riep ik uit; “ik heb de Heere gekruisigd. O, mijn vervloekte zonden, waardoor ik de nagelen in Zijn handen en voeten, en de speer in Zijn hart gestoken heb. O goddeloze, goddeloze die ik ben! En kunt Gij, wilt Gij mij verlossen en vergiffenis schenken, niettegenstaande al mijn vervloekte zonden?

Hoe wonderlijk werd mijn ziel ingeleid om te zien, dat de dierbare Zaligmaker had vervuld en gehoorzaamd, die Heilige Wet, die ik verbroken had in duizenderlei opzichten, dat al mijn vervloekte zonden op Hem gelegd waren geweest en dat Hij geleden had in mijn plaats. Ik had zulk een gezegend gezicht door het geloof van Zijn doornagelde voeten en handen aan het kruis, van de doornenkroon op Zijn hoofd, en van de speer, die in Zijn hart ging; en Zijn verzoenend bloed vloeide met zulk een vrede, liefde, blijdschap en vrijheid in mijn ziel, dat ik nauwelijks wist, wat of waar ik was. De arme mensen, die in dezelfde bank met mij zaten, bleven mij met hun ellebogen maar aanstoten, opdat ik stilzitten zou; maar het was mij onmogelijk om stil te zitten of te liggen. O de liefde, die ik gevoelde tot mijn dierbare Zaligmaker, voor zo’n onverdiende vriendelijkheid aan zo’n snode, ja de snoodste schelm, die ooit de aarde droeg! Nooit kan ik uitdrukken een duizendste deel van de haat die ik gevoelde tegenover mijn snode zonden, waarmee ik de Heere der heerlijkheid doorstak. Toen de dienst afgelopen was, ging ik de straat in, de God van mijn zaligheid zegenende, dankende, bewonderende, prijzende en aanbiddende; want tekst op tekst vloeide in mijn ziel en dat met zulk een kracht, dat ik somtijds verplicht was de hand op de mond te leggen om te beletten, dat ik het niet luid uitroepen zou op straat."

Bron: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... burton.pdf

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 5:33 pm 

Citaat:
@AvL wanneer ga je nu eens inhoudelijk op de vraag van Berea in? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Beste Gijs wat is uw vraag?

Berea doet geen navraag dus mag ik aannemen dat het helder is, maar voor u niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 5:34 pm 

Schitterend, uit welk boek heeft u dit?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 5:39 pm 

AvL schreef:
Citaat:

Beste Gijs wat is uw vraag?

Berea doet geen navraag dus mag ik aannemen dat het helder is, maar voor u niet.

Sorry AVL de vraag over de uitleg van Jeremia 31 en de uitleg van Calvijn daarover was voor DJK. Ik heb mij daarin vergist, u had al gereageerd. Dus DJK

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 6:18 pm 
Gebruikers-avatar

Rachel schreef:
DJK - admin schreef:

Wat gebeurt er dan?

Eigenlijk wilde ik het in uw eigen woorden horen en niet hoe John Warburton het beleefde, want dat is al zó lang geleden!
Of gaat dat bij iedereen op dezelfde manier?

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2012 7:20 pm 

Citaat:
Omdat zij het recht Gods niet bepreken, als we zelf geen geestelijke afsnijding en inlijving kennen, hoe kunnen we dit dan bepreken? "....

Dan hebt u ds Roos waarschijnlijk niet goed verstaan...

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 646 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 65  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]