Reformatie

Posted by admin | | vrijdag 31 oktober 2008 6:00 pm

“Laten wij er toch aan denken, dat alle gezag dat de Schrift aan de leraren (predikanten) toekent, volledig in de ambtsbediening van het Woord bestaat en begrensd is. Want Christus heeft deze volmacht en dit gezag niet aan de mensen gegeven, maar aan het Woord, waarvan Hij die mensen dienaren maakte. De dienaren van het Woord mogen alzo door dit Woord, tot uitdelers waarvan zij gesteld zijn, onbevreesd alles wagen. Dat zij alle macht, heerlijkheid en groten van de wereld er toe mogen dwingen, zich ootmoedig onder de majesteit van het Woord te stellen. Dat zij door dit Woord allen, de grootsten en de kleinsten, mogen bevelen. Dat zij de tempel van Christus mogen oprichten en de heerschappij van de satan mogen verbreken. Dat zij de lammeren mogen weiden en de wolven doden. Dat zij de leergierigen mogen onderwijzen en vermanen, de wederspannigen en afvalligen terugwinnen en overtuigen. Dat zij dit alles mogen doen, echter alleen door het Woord van God. Zouden zij zich toch ooit eens van dit Woord afkeren om eigen droombeelden te volgen, dan mogen zij zich niet meer als leraar (predikant) laten gelden. Zij zijn dan veeleer verscheurende wolven, die men moet wegjagen! Want Christus heeft ons bevolen naar niemand anders te horen dan naar hen die ons leren, wat met het Woord van God overeenstemt”. (Maarten Luther)

.

Werken van Luther op de website:  maartenluther.com

.

Werken van Luther op  theologienet.nl      &     Merle d’ Aubigne

.

Lutherbijbel    &   Luthers verklaring van de Galatenbrief

.

Maarten Luther :  De knechtelijke wil (I)   &  deel II    &   deel III

.

Maarten Luther over de 7 boetespsalmen      (vernieuwde vertaling)

.

Maarten Luther :  Waarschuwende brief aan alle christenen

.

Maarten Luther :  De drie roomse muren

.

Maarten Luther :  De vrijheid van een christenmens

.

Luthers voorwoord bij zijn vertaling van het Nieuwe Testament

.

Luthers befaamde voorwoord bij zijn vertaling van de romeinenbrief

.

Maarten Luther :  Het onvoorwaardelijk Evangelie

.

Maarten Luther :  Het boek Jona     &    preek over Joh. 3 vs 16

.

Enkele dingen uit het leven van Maarten Luther (n.a.v. W. Van ’t Spijker)

.

Maarten Luther :  10 preken over lijden en sterven van Jezus Christus

.

Maarten Luther :  Poorten van het paradijs

.

Wandbord tot dagelijkse herinnering     &    Troostboekje

.

Maarten Luther :  Verklaring van Psalm 90

.

Citaten uit Luthers werken : deel I   &  deel II   &  deel III   &  deel IV

.

Luther over de verhouding van Wet en Evangelie   &    Gal. 3 vers 21-25

Maarten Luthers’ verklaring over Galaten 3:1-5   “…wie heeft u betoverd?”

Luther over Gal. 2:16 “…de mens niet gerechtvaardigd uit de werken der wet”

Maarten Luther over Gal. 2:19 “Want ik ben door de wet der wet gestorven”

Maarten Luther over Gal. 2:20  “Ik ben met Christus gekruist, en ik leef….”

Maarten Luther over Gal. 2:21 “Ik doe de genade Gods te niet….”

.

Jean Cauvin (1509 – 1564)

Calvijn over de boetvaardigheid en de wedergeboorte   &   Catechismus

.

Calvijn over de rechtvaardiging door het geloof    &    Institutie 

.

Belangrijke werken en leespreken van Johannes Calvijn : klik hier

.

Levensweg van Luthers vriend Phil. Melanchton   &   kleine professor

.

Confessie van Augsburg    &   Inleidend woord bij deze confessie

.

P. den Ouden : enkele dingen over de rijksdag te Augsburg

.

Leven en arbeid van Willem Farel in Frankrijk

.

Theodorus Beza, volgeling en opvolger van Johannes Calvijn

.

Bucer en Tremellius, theologen tijdens de reformatie

.

Pierre Viret, de vergeten reus van de reformatie   &   medestander Calvijn

.

Aonio Palerio :  De weldaden van Christus de Gekruiste voor christenen

.

Petrus Datheen :  Een christelijke samenspreking uit Gods Woord

 

 

 

 

Dominees over de nije Leer der Reformatie

 

Ds. K. Veldman over Rom. 3 vers 19-22  Herdenking kerkhervorming 1517.mp3 

 

Ds. K. Veldman over Gal. 3 vers 22-26  Herdenking kerkhervorming 1517.mp3

Ds. C. Stelwagen in Valburg – herdenking reformatie en kerkhervorming.mp3.

Verhandeling Galatenbrief ds. K. Veldman in zelfde lijn als Maarten Luther 

 

Ds. J.P. Paauwe over de kerkhervorming en de nije leer der reformatie.mp3

.

Reformatieherdenking ds. E. du Marchie Van Voorthuysen en ds. Tj. de Jong

.

Ds. C.M. Buijs: Inleiding bij de verhandeling Heidelberger Catechismus.mp3

 

Prof. dr. A. Baars : lessen uit de reformatie  &   Pastoraat bij Johannes Calvijn

 

Prof. dr. A. Baars : Calvijn over de Goddelijke drieëenheid.mp3 

 

 

De reformatie in Europa in vogelvlucht

 

DE POORTEN VAN HET PARADIJS
Luthers niet gedateerde belevenis in de torenkamer van het Augustijnenklooster in Wittenberg (voor 1517)

“Ik kon de rechtvaardige, de zondaar straffende God niet liefhebben, integendeel, ik haatte Hem zelfs. Ondanks dat ik als monnik onberispelijk leefde, voelde ik mijzelf toch een zondaar voor God en werd erg gekweld door mijn geweten. Ik durfde niet te hopen dat ik door mijn voldoening aan God, Hem op enige wijze zou kunnen verzoenen. En hoewel ik niet openlijk in lastering tegen God uitbarstte, morde ik toch inwendig ontzaglijk tegen Hem. Alsof het nog niet genoeg zou zijn dat God, die geplaagde, met alle soorten van ongeluk beladen, door de erfzonde en de wet der Tien Geboden eeuwig verloren zondaar, nu ook nog door het evangelie ellende op ellende zou vermeerderen, en met Zijn gerechtigheid en Zijn toorn moest bedreigen.

Zo woedde ik wild met een verward geweten. Evenwel klopte ik als een wanhopige bij Paulus aan om deze plaats [uit de brief aan de Romeinen] te verstaan. Ik had een brandende dorst om te weten wat Paulus bedoelde. Toen heeft God Zich over mij ontfermd! Dag en nacht was ik diep in gedachten verzonken, totdat ik eindelijk acht gaf op het tekstverband van de woorden: ‘Want daarin wordt de gerechtigheid die voor God geldt, geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven staat: “De rechtvaardige zal door zijn geloof leven (vgl. Romeinen 1:17).”’ Toen begon ik de gerechtigheid Gods te verstaan, als zulk één waardoor de rechtvaardige door de gave Gods leeft, namelijk uit het geloof. Ik begon nu te zien dat dit de bedoeling is: door het evangelie wordt de gerechtigheid Gods geopenbaard, namelijk de passieve [gerechtigheid], door welke de barmhartige God ons door het geloof rechtvaardigt. Zoals geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal door zijn geloof leven (vgl. Romeinen 1:17).’

Toen voelde ik mijzelf als geheel en al opnieuw geboren, en door open poorten trad ik het paradijs zelf binnen. Toen kreeg ik een geheel ander gezicht op de hele Bijbel. Ik ging de Schrift, voor zover ik die in gedachten kon krijgen, door en vond ook bij andere woorden hetzelfde. Bijvoorbeeld: werk van God, betekent: dat werk dat God in ons werkt; kracht van God, – door welke Hij ons kracht geeft, wijsheid Gods, – door welke Hij ons wijs maakt. Datzelfde geldt voor: Gods sterkte, Gods heil, Gods eer. Met evenzo grote haat waarmee ik eerst het woord ‘Gods gerechtigheid’ gehaat had, met evenzo grote liefde verhoogde ik nu datzelfde woord als het allerliefste dat ik had. Op die manier is deze plaats van Paulus voor mij werkelijk de ‘poort van het paradijs’ geworden.”

MAARTEN LUTHER // WA 54, 179-187